Образователно направление: „Математика”
Ядро: ”Количествени отношения”
Тип ситуация: Преднамерена педагогическа ситуация
Тема: ”Запознаване с числото 5 и цифрата му”
Цели:
- формиране на представи за числото 5
- количествено и редно значение и неговата
цифра
3. познаване на цифрите на числата 1,2,3,4,5
4. познаване количественото и редно значение на числата 1,2,3,4,5
Задачи: Децата да могат да броят в прав и обратен ред и да сравняват числа до пет
Ключови думи: число и цифра
Методи: беседа, упражнение, дидактична игра, самостоятелна работа и поощрение
Материали и средства: магнитна дъска и магнитни фигури
Ход на ситуацията:
У: Добро утро, деца!
Д: Добро утро!
У:Днес като пристигнах в детската градина получих едно писмо, адресирано до децата от III група „Мечта”?
Това е вашата група, нали?
Д: Дааа!
У:Писмото е изпратено от „Дора изследователката и нейните приятели”. Те имат няколко задачи за вас, защото не са успели да се справят с тях. Нека да видим, какво още са ни изпратили в този голям плик.
Изненада…Има стихчета за вас. Нека ги чуем:
"Аз съм стройна единица
тънка, дълга като спица."
(залепвам числото 1 на таблото)
У: Колко предмета показва цифрата на числото едно?
Хайде да излезе едно детенце и да залепи толкова „ябълки” на нашата магнитна дъска, колкото показва цифрата на числото 1.
(едно дете излиза и залепва 1„ябълка”)
У: Точно така! Браво!
Сега изтегляме от плика следващото стихче:
„На патето ако свалим крилцата,
после човката, за да не кълве,
ще получим лесно – цифра….две”
У: А сега колко «патенца» ще залепим на дъската?(Едно дете излиза и залепва две «патенца») Добре,а с коя цифра означаваме числото 2? Сложи я на таблото.Браво! Справи се много добре!
А сега дойде ред да чуем другото стихче изпратено от „Дора и нейните приятели”.
„Гледайте деца добри,
аз съм цифричката три
има приказка позната
трима братя и ламята”
(залепвам числото 3 на таблото)
У: Нека сега друго детенце да сложи на таблото толкова „дръвчета”, колкото предмета отбелязваме с цифрата на числото 3.
(едно дете излиза и залепва 3 „дръвчета”)
У:Браво! До тук се справихте отлично!
(залепвам числото 4)
У: Цифрата на кое число е това, деца?
Д: Това е цифричката на числото четири.
У: Така, излез …..и залепи четири „мечета”
(детето залепва „мечетата”)
У: А сега е ред да означим цифрата на числото пет!
Преди да ви покажа, слушайте внимателно последното стихче на „Дора и нейните приятели”:
„Има шийка и коремче,
а на шийката перчемче.
На ръката цифрите без ред
означаваме със цифра … пет”
У: Вижте! Това тук май е тя!
(залепвам числото 5)
У: От какво е образувана цифрата(показвам елементите на петицата: „перчем, шийка и тумбаче”).
У: Къде сте виждали числото 5?
Д:....на часовника, в календара, в книгите.....
У: С цифрата на числото 5 отбелязваме пет предмета. Нека сложим 5 топки.А сега да ги преброим.
Д: 1,2,3,4,5
У: А сега да преброим мечетата.
Д: 1,2,3,4
У: Има ли за всяко мече топка?
Д: Да, има.
У: А има ли за всяка топка мече?
Д: Не, няма.
У: Няма.Значи кои са повече мечетата или топките?Хайде да преброим топките отново!А сега и отзад напред.Браво!А сега всички вдигнете лявата си ръка.Я да преброим четири пръстчета.
Д: 1,2,3,4
У: Колко пръстчета има още?
Д: Едно
У: Като го прибавим към останалите пръстчета колко общо пръстчета стават?
Д: 5
У: Нека ги преброим.
Д: 1,2,3,4,5
У: На лявата ръчичка имаме 5 пръстчета,а сега да преброим и на дясната.
Д: 1,2,3,4,5
У: И на лявата ръчичка имаме 5 пръстчета и на дясната ръчичка имаме 5 пръстчета,значи пръстчетата и на двете ръце са по равно.
Пред вас имате тетрадки,нека ги погледнем.Какви групи предмети виждате?
Д:...........
У: Колко са топките?....цветята....дръвчетата.....
А сега нека всеки сам огради само тези групи предмети,които са по 5.
(децата работят самостоятелно,минавам около масичките и помагам, ако се налага)
У: Браво деца,справихте се чудесно, бяхте активни и много послушни !